Alla inlägg under oktober 2017

Av anki martinsson - 30 oktober 2017 20:29

Just nu är det dags! Inte efter nyår eller till beach 2018 utan nu är det den viktigaste tiden i ditt liv för att verkligen fokusera på just dig och din kropp/knopp!

Kollade precis på termometern och den visade ett streck framför siffrorna så japp nu börjar vintern visa sig. Stressen när alla barnen ska ha på sig overaller eller jacka med termobyxorna på morgonen. Och var är nu skorna som de hade på sig igår?? När väl barnen är påklädda ska det givetvis påpeka att de behöver kissa eller bajsa. Frustrerad drar man av barnet kläder medans svetten rinner ner för pannan och den nytvättade tröjan börjar redan lukta unket av svett ifrån stress, Eftersom man inte har tid att ta av sina egna vinterkläder. Kommer ut till bilen och ser att fönstren behöver skrapas men isskrapan blev ju bortslängd någonstans när man hade haft tid att äntligen städa bilen den dagen på semestern. Det är ju inte så längre att man har något gammalt kasettband eller cdfodral som man kan skrapa rutorna med längre. Jäkla spotify!! Startar bilen och fläkten väsnas på max medans man sätter fast barnen. När man tycker det är tillräckligt så man ser vägen vilket det inte är för det inser man efter man kört 50 meter så får man vänta intill vägkanten. Tack och lov för att rumpvärmen fungerar iallafall så man kan sitta på händerna ett tag så de vaknar till liv. Ja men vad är handskar för något?? Barnen har det men jag då?? Äsch jag får handla det nån annan dag.....Satan jaha där kom jag på att matlådan står kvar i kylen!! Finns ingen tid att vända nu utan ja det får bli några knäckemackor till lunch. Framme på dagis och parkerar bilen, In med barnen och låtsas som att dagen är helt perfekt! Säger hejdå till kidsen, hälsar på andra föräldrar som också ser lite frustrerade ut. 

Anländer på jobb och hinner knappt ta en kopp kaffe förrän allt drar igång. Äntligen lunch och då slänger jag i mig knäckebröden, kollar sociala nätverk och småpratar med kollegor. Mellanmål vad är det?? Får googla och åerkomma med det svaret!

Dags att hämta kidsen och planera kvällsmat. 

Väl hemma med barnen och icapåsar i bägge händerna skall man hinna laga till en bra måltid så man inte får dåligt samvete att kidsen äter halvfabrikat. Men man mycket väl vet att de kommer äta väldigt lite för de vill hellre ha makaroner och korv eller mos med fiskpinnar. Men de borde ju äta den här älggrytan med pressad potatis och massa grönsaker men näää det funkar nästan aldrig.

Sen ska det diskas, plockas undan, barnen ska badas, borsta tänderna m.m

När de väl ha somnat jaaaaa då ska man få lite egentid!!! Eftersom man har varit uppjagad hela dagen och nu äntligen kan sätta sig ner hur stor är chansen i det läget att man då byter om och tränar?? Hur stor är chansen att man tar en filt drar den upp till hakan och kollar på skit på tv:n? 

Detta jag beskriver är inte mitt liv men jag har haft! Jag träffar så många människor och många berättar om sina liv så jag vet att även andra lider av obalans, stress och att inte få tid över för sig själv. Och jag har störst inblick i andra kvinnors liv för det är mest kvinnor jag pratar med. 

Det jag vill säga är att just nu är det stor risk för att många kommer hamna i en depression. Vintern, kallt, mörkt, lite sol, äter dålig mat, dålig sömn, inget är kul, stress m.m

Kvinnor har ju även mycket hormonförändringar vid ägglossning, pms alltså innan mens och vid mens som kan göra att man även ramlar lätt ner i depression. 

NU ÄR DEN VIKTIGASTE TIDEN ATT TA HAND OM JUST DIG SJÄLV!

För att du ska palla vintern och allt som kommer på din väg ska du börja träna nu om du inte har börjat träna. Och tränar du redan då ska du vara benhård på att fortsätta.

Inte för att du ska bli smal och eftersträva nån du sett på instagram som ser lycklig ut. Nä skit i det, bara slöseri med tid och energi. 

Utan för att du ska fylla din kropp med endorfiner, dopaminer och massa jäkla anamma kämpar glöd!

Plus att du planerar din matdag betydligt bättre så du går upp tidigare och hinner äta frukost i lugn och ro. Väcker barnen i tid så morgonen blir behaglig och man inte stryper sig själv med halsduken.

Äter mellanmål, lunch. mellanmål och när man kommer hem har man massa rester från helgen så kvällsmaten inte tar extra tid. Handlar på mataffären endast en gång i veckan och planerar mera. Planerar man bättre så får man även mera tid för sig själv och man har mera ork. Tänk om du skulle få 20 min över varje dag som du inte haft innan bara för du valde att planera bättre. Fattar du hur mycket du kan göra med din kropp på 20 min?? Sätt barnen framför barnkanalen och kötta armhävningar, squats, burpess eller andra kroppsviktövningar. Jag lovar dig att du kommer känna dig så mycket piggare och lyckligare endast av 20 min träning. Tycker du det är skitradigt så gör inte det utan gör det DU tycker är kul. Jag älskar att powerwalka! Märkte det jätte tydligt när jag hade glömt bort mig själv och min träning för några veckor sedan och fick 2 timmar över för att traska. Innan jag började gå mådde jag inget vidare men efteråt hittade jag tillbaka till positiva anki och bra tänk enbart av att andas luft och se vacker natur. DU BEHÖVER INTE SKAFFA GYMKORT FÖR ATT MÅ BRA! Du behöver hitta din grej för att må bra och inte vad nån annan gillar. Du är du och ingen annan! 

 

För mig finns det inget som är omöjligt och har jag bestämt mig för något skall det mycket till för att inte hållas. I lördags var jag på löplabbet i helsingborg för att få bästa kunskapen och tips om vilka skor som passar mig. Kul att snacka med andra människor som har samma driv och glädje med träning. Jag gick därifrån med ett gött leende och en liten mindre brännande plånbok. Men nu vet jag att jag har en bra grund att bygga på. Jag har ju bestämt att jag ska gilla löpning och att jag ska vara med i midnattsloppet nästa år. Så jag går allin nu och börjar vänja min kropp på ett bra sätt med löpning. Igår söndag invigde jag mina nya skor på löpbandet på gymmet. Känslan var obeskrivlig när jag insåg att jag hade sprungit 5km och att konditionen fanns där, Nu ska bara muskler och leder bli starkare. Jag sprang 1km och vilade 2min sen på det igen...typ intervaller. Jag var så stolt för det var något nytt och jag gav inte upp! 

Är så stolt över denna bild! Älskar den!

 

Och jag älskar min kropp och så tacksam att den inte går sönder utan pallar mitt tryck jag utsätter den för!

HÄFTIGT!

Har ju även fått en klocka av min kollega på Kungfu och idag har jag kopplat den till min mobil. Och WOW! så kul det är att se steg. kalorier och vad klockan är  .....kommer inte ihåg senast jag hade en klocka på armen men den är såååå bra och jag är sååå glaaaaa! 

 


Ska bli så spännande att se hur mycket kalorier jag gör av med på en postrunda där det är mycket trappor. Var ju tvungen att testa den idag så jag hann med en långpromenad och gick inom träningslokalen för att träna samma pass som vi hade på gårdagens funktionella kropps gruppass. FY FARAO vad utsätter jag er för det var ju jätte tufft! OMG!! Fattar ni hur grymma ni är??!!   

 

Ibland brukar jag gå genom bjärsgård mot gråmanstorp. Älskar lugnet och vidderna som sträcker sig så långt. 

Tog två bilder på samma väg och fick mig att ännu bli tacksam över mitt liv och det motgångar jag haft!

   

Hur mycket utvecklas man som människa om vägen alltid är spikrak? Eller man har skygglapparna framme och inte vågar se åt sidorna  (som majsfältet representerar)

Nä jag vill ha en väg som har sina gropar, Jag vill kunna se långt bort på alla sätt och vis! Jag blundar inte för något ,jag är inte rädd för att göra val! Även om det betyder att jag går i lera.......  

 

Äntligen har jag fått tid över för att sjunga! 

Musik för mig.....gör så att jag vågar känna mera......vågar lyssna på mina känslor!

Allt som jag känner........Denna första låt är en riktig gammal skön låt! Jag finns fortfarande kvar ju!!! Bryt isen nångång!


 

Jag bara älskar att sitta ner och snacka på djupet med mina vänner. Bryta ner insikter och få en djupare insikt av insikten.....lät det krångligt men akk så underbart. Så denna låt är till er alla! Ni gör mitt liv så rikt!


  Jag sjunger för att må bra och visa att jag kan jag vill jag vågar! Om det nu skulle vara så att du tycker att jag tar plats eller "hon är för mycket" Ja men grattis du har ändå läst såhär långt.....då kanske du ändå blir lite inspirerad! Och det är mitt driv i livet att få andra att må bättre.....det handlar inte om mig utan det handlar om VI. Fatta hur mycket vi kan göra tillsammans om vi strävar efter att sammarbeta. Utan att ord som avundsjuka, mindre värd eller orättvist finns utan att man höjer varandra. Så kan världen bli bättre!!

Hur är du som människa?? Ser du dig som JAG eller som VI?

 

Denna veckan kommer jag lägga massa fokus på ett nytt projekt jag kommer slipa på som förhoppningsvis kommer få många att må bättre. Det ska bli jätte kul! När det är klart kommer jag att berätta mera!

 

Och på söndag ska jag även få hoppa in som gästtränare för kungfu barngrupperna. Jag längtar redan!

 

Nä nu ska jag släcka ner och återhämta mig med en meditation inna det är dags att sova.....

 

Fattar ni hur häftigt det är när jag sätter mig i min bil och får sprida detta 

 

Och reflex ska man ju ha i mörkret! 

God natt!

 

JAG KAN JAG VILL JAG VÅGAR!

ANNONS
Av anki martinsson - 11 oktober 2017 05:51

För ett antal år sedan ( som tur är   )  stod jag på startlinjen för att springa midnattsloppet i göteborg. Sååå naiv jag hade varit inför att träna löpning innan. Jag trodde verkligen att barnvagnspromenader och intervaller på min crosstrainer i källaren hade gjort sitt. Men jag fick en ordentlig käftsmäll redan vid första markeringen som visade 1kilometer. Och dagen efter var min kropps alla muskler och leder i uppror. Fruktansvärd känsla  att inse i ett lopp VA FAN HÅLLER JAG PÅ MED!? Och ha ett antal kilometer kvar. Det gav mig inte mersmak att jag ännu en gång skulle stå på startlinjen. BIG NO NO NO!! 

Men jag ska vara tacksam att jag ändå fick kunskapen av allt jag upplevde den helgen för det har gjort mig till den jag är i dag. Jag lärde mig förstå och fick massa kunskap om hur man ska bygga upp kroppen efter graviditeter. Och insikten att kroppen blir "förstörd" efter att föda barn. Jag har pratat med massa kvinnor om deras graviditet, förlossning och hur kroppen känns efteråt. Vi har lätt för att prata om de två första men den sista punkten är det nästan så att man skäms att prata om. Så många som har något problem efter förlossningen och det kan sitta i länge. Och om man inte vågar prata om det så kan man ju heller inte få hjälp. Så vi behöver prata om våra "problem" så kan vi hjälpa varandra att inte skämmas mera. Det vanligaste problemet är att man inte kan hålla tätt. Räcker att man nyser så får man ställa sig med benen i kors och hoppas på det bästa. En av anledningarna att jag aldrig har hopprep på mina träningspass för det funkar inte! Men såklart kan man träna upp styrkan även i de musklerna så det blir mycket bättre.

Oh det var även en sak som hände under midnattsloppet att när jag sprang eller kan man kalla det springa. När jag kröp fram ( kändes så iallafall) så kom chocken att jag inte höll tätt. Vilken jäkla skam alltså!! 

Så det har verkligen avskräckt mig att löpträna för något lopp igen.

Men igår när jag vaknade efter min skönhetssömn plinga det till i huvudet och jag ändrade tänk. Nu är min kropp redo NU ÄR DET DAGS att förändra dåliga minnen till nya bra minnen. Jag ska springa midnattsloppet 2018!

Och nu har jag kunskapen och är inte naiv!!

Jag har redan en plan i huvudet. Och det är inte alls att jag ska ta på mig skorna och stressa iväg ut på nån lång löprunda och bränna ut min kropp och få benhinneinflammation. Nä nu har jag tiden att ta det lugnt och bygga upp kroppen på ett bra sätt.

Så kl 1840 igår kväll satte jag mig i roddmaskinen för intervaller. 

Upplägget var 40sekunder jobb 20 sekunder vila 10 omgångar vilket blev 10 minuter. När jag var klar där bytta jag till crosstrainer och gjorde likadant där och till sist löpbandet. 

Blev positivt överraskad när jag sprang på löpbandet! Jag var inte i närheten av att kissa på mig GÖTT! Och jag hade jätte bra mjuka löpsteg och en stabil kropp tackvare  en stark bål. Jag tränade kondition i 30 minuter   Super nöjd och sen kunde jag inte låta bli att träna lite överkropp!

Jag kommer börja med att lägga in några mera pass i veckan med intervaller och sen börja lugnt och försiktigt med ett pass utomhus så mina ben hinner med att vänja mig vid den hårda asfalten. Korta distanster utan massa press på längd och tider. Även backintervaller kommer jag jobba med. 

Jag har ju även jobbat hårt med att göra det jag inte gillar och det är SQUATS! Bara för jag varit svag i benen har jag inte gillat det. Men äntligen har jag hittat rätt muskler i övningen så nu utvecklas man där också. Och även fyllt på med övningar som fokuserat på baksida lår. Min styrka på fram/baksida-lår är nu ungefär lika vilket gör att jag inte fått ont i min svank när jag jobbat med att sortera post som jag innan fick så lätt. 

Och i söndags tränade jag på squats!

 

Det är inte alls svårt att få till ett träningspass! Squats med kettlebells, ner upp ner upp ner upp och vila och sen på det igen! Jag börja med tyngsta först och sen ner till den lättaste och fyllde på med repitioner hela tiden. Mumsfillibabba kändes det efteråt!

 

Nä nu är det dags att fånga denna onsdagen och göra sitt bästa man kan göra. Denna låten kommer jag lyssna på några gånger garanterat!


SÅ BRA!!!!!

 

JAG KAN JAG VILL JAG VÅGAR!

ANNONS
Av anki martinsson - 3 oktober 2017 20:54

Alltså nä det tog ju inte 36år för jag föddes ju inte så men det tog några år inom vuxenåldern att fatta!

Jag har länge haft dålig hy i ansiktet och jag har verkligen mått dåligt av det. Försökt med olika ansiktsbehandlingar och testat den ena masken, rengöringskräm och massa annat för att bli av med min acne. Jag har känt mig väldigt "smutsig" och liksom ursäktat mig för att jag inte verkar ha ordning på mitt yttre. MEN NU! Alltså varje dag jag vaknar och ser mig i spegeln så blir jag så lycklig för jag har varken ont i ansiktet av innebrännare eller känner mig ful. Som jag fattat nu tål jag inte gluten! Märkte skillnad fort när jag bestämde mig helt och hållet för att ta bort produkter som innehåller gluten. Ja jag är inte superkänslig så om det innehåller lite händer inte så mycket med min kropp. Plus nu också är att magen mår betydligt bätre!

Jag har hittat en puzzelbit som gör mitt liv  betydligt bättre. Och jo det tar tid att lära sig lyssna på sin kropp. Och jag försöker alltid så mycket jag kan själv innna jag sätter mig i ett väntrum hos doktorn.

Nu kan man ju tycka att det blir tradigt utan bullar, pasta och andra saker som innehåller gluten. Men NÄÄÄ det finns massa bra och goda saker på glutenfria hyllan. Finns t.o.m tortillas utan gluten som funkade jätte bra när jag åt tacos igår.

Och JAPP jag har även testat glutenfri pizza!

 

Nu kanske nån säger att hawaii inte är nån pizza för pizzor ska inte innehålla frukt men jag älskar hawaiiiiii! Så det så! Och var jag har ätit den pizzan som är skitgod och glutenfri är här

 

Jag verkligen gillar att vi har bra företag i klippan som denna pizzeria jag varmt rekommenderar. Och Systrarna i gränden som har bra mat och alltid trevlig och glad personal! Vi ska vara rädda och tacksamma om våra bra företag i Klippan så vi slipper köra till större städer.

 

Idag var det ju en bättre dag om man nu ska tänka på vädret! Tog en micropaus ute på lannet i Ljungbyhed och njöt av natur och sol.......och det får jag betalt för! WOW!

 

Jag har ju rört mig betydligt mycket mindre idag så det skavde i träningstarmen. Ja vad gör man då när man kommer hem och inte har tid att sticka till gymmet eller vill lämna barnen. Jo man använder sin kroppsvikt och ett golv. Man kan ju byta om man vill men annars är det bara att kötta på! Ska kläderna ändå tvättas ja då är det slöseri med att ta på sig träningskläder!

 

Och man behöver inte värma upp för det gör man samtidigt som man tränar!

 

Upplägget är att göra 2 olika övningar och börja göra 1 repetion av varje sen gör man 2, 3, 4 , 5 ,6 ,7 ,8 ,9 och till 10

Första två var Squats och Burpees andra paret var Rygglyft och Sit-ups!

Enkelt, simpelt men pulsen gick upp ordentligt! KÄnde mig så jäkla grym  för jag gjorde det och var helt nöjd efteråt!

 

 

Behöver inte vänta tills måndag för att börja träna. Behöver inte köpa ett gymkort som du troligtvis inte kommer utnyttja. Men du har en kropp och när du kollar tv så kommer reklamen. Träna då och utmana din bättre hälft på burpees eller armhävningar. Det behöver inte vara så prestationskrävande. Vi behöver endast röra oss! Chocka kroppen och fyll på den med endorfiner!! GÖR DET NU OCH inte på måndag!

 

Imorgon är det dags för ännu ett träningspass med Funktionell KROPP. Många säger att de vill börja träna men de är rädda att de inte ska orka med. Eller att de är rädda att nån ska kolla på dem. Men jag kan lova dig/er att så är inte fallet. För det första har vi riktigt kul och för det andra hjälps vi åt! Det finns inte du och dem utan vi är VI! Tillsammans har vi grymt kul!

 

MÅnga som tränar för mig har varit gravida. Och jag har verkligen fått en inblick hur graviditeter sliter på kvinnokroppen. Jag har förståelse för att man inte kan göra allt nu som man kunde innan. Det är helt normalt och jag vet det eftersom de som är med på mina träningspass vågar berätta hur de mår. Och då kan andra känna igen sig. Som sagt vi hjälps åt så finns inget att vara rädd för. Mer än att kan finnas en risk för träningsvärk även i skrattmusklerna.

Alla är välkomna!

 

Det finns så mycket skit som händer på denna planet. En person som skjuter på människor......

 

Men för att den drömmen ska bli sann kan jag inte sitta hemma i soffan och rulla tummarna och begära att nån annan ska fixa problemen. Agera och hjälp till på något vis!

Jag försöker göra jorden till en bättre plats genom att få andra att träna och bygga upp en grymt bra styrka mentalt och fysiskt! VAD GÖR DU FÖR ATT FÖRÄNDRA????

 

 

JAG KAN JAG VILL JAG VÅGAR!

 

Av anki martinsson - 2 oktober 2017 20:45

Bestämde igår kväll att det var dags att hitta tillbaka till morgonträningen.

Ställde klockan på 0430 och ville verkligen vinna över en snoozande mobil. Eftersom jag jobbar heltid och bygger upp något häftigt vid sidan av har min egna träning kommit lite efter. Även om jag "smygtränar" varje pass jag håller i så gillar jag att träna för mig själv.

Jag älskar känslan av att utvecklas och bli starkare!

Och jag lyckades idag!!! för jag började träna kl 0502 och stack hem ca 0534 för att äta frukost m.m

Såklart det inte blev ett tungt styrkepass utan mera statiskt och helt enkelt få igång en stel rygg.

Och vad passar inte bättre då än att fokusera på kärnan i kroppen!

 

Om jag ska göra plankan ska det vara kul! Allt ska vara kul! Varför annars göra det??

 

En pinne och två gummiband fick min stela rygg att må bättre!

 

Ibland får jag frågan "hur många dagar i veckan tränar du"?

För mig har den frågan en riktigt dålig klang! Jag lever inte efter veckor eller månader jag lever/tränar efter dagsformen. Och jag är oerhört tacksam att jag inte snoozade utan jag gjorde rätt val för jag hade aldrig orkat träna efter jobb idag.

Om det var nån som missade så ösregnade det typ hela dagen och jag drabbades av ett inbyggt fotbad i mina skor. Två huvor som var åtspända på min keps så jag knappt såg eller hörde något. Men var tvunget när regn plus vind piskade mig i ansiktet. Men inte sitter jag på min postcykel och gnäller utan försöker verkligen hitta minsta lilla tacksamhet istället för att tänka negativt! Jag har valt mitt yrke så det skulle vara väldigt korkat om jag då valde att gnälla!

Och varför inte bara röra om i grytan och göra måndag till fredag!!

Blev tacos och film med kidsen och till det avnjöt jag ett glas vin!

 

Varför vänta?? När man kan göra det nu.........

Helt enkelt en toppen dag fast jag bråkade lite med vädergudarna!

 

JAG KAN JAG VILL JAG VÅGAR!

 

 


 

 

Presentation


Jag är ensamstående tvåbarnsmorsa som vågar satsa på mig själv. Jag har stor karaktär och jag bryr mig inte om jantelagen. Jag kör mitt race och hoppas andra blir inspirerade.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ funktionellkropp med Blogkeen
Följ funktionellkropp med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se