Alla inlägg under mars 2014

Av anki martinsson - 31 mars 2014 21:10

Måndagar är alltid värst på jobb pga reklam. Så träna på en måndag är inte det mest optimala. Men nu är jag ju sådan som inte följer mallen. Utan köttar på ändå.
Bara att slänga i cd i stereon. Ja just det en cd-skiva!!

Det blev intervaller idag. Och det som är så bra med den skivan är att musiken är upplagd jobba 40 sek vila 20 sek. Mycket som händer under 40 sekunder, mycket puls och svett!!
Början av cd-skivan så är det givetvis uppvärmningslåtar så jag drog av ca 100 utfall som uppvärmning.
Sen när intervallerna började ljuda ur högtalarna började jag jobba. Först ben. Pistol squat med hjälp av trx och nästa övning hamstring curl. Varje övning 3 gånger 40 sekunder. När det övningarna var klara började jag på två andra och så vidare. Armarna var inte alls pigga idag så det blev mycket ben.
Nu är jag super nöjd att jag även idag la tid på min kropp och så att hjärtat fick jobba!! Tummen upp på det!

Måste måste måste verkligen lägga in yoga!! Mina höfter är stela som fasttorkad tuggummi under en skolbänk.

Tänk på att det är första april imorgon!!

ANNONS
Av anki martinsson - 30 mars 2014 18:59

Innan har jag alltid tyck illa om söndagar. Händer liksom inget, väntar bara tills måndagen kommer och vardagen fortsätter.
Men nu eftersom jag alltid tränar eller har något annat på schemat så uppskattar jag en lugn söndag mycket mer nu än förr.
Kanske inte så roligt att stiga upp kl 07 och tvätta kläder. Men väldigt skönt att ha det avklarat så jag och barnen kunde åka på picknick.
Fredriksdal i helsingborg var målet denna söndag. Jag, barnen och några vänner satt på filtar och njöt av lugnet. Ja vet inte om det var vidare lugnt när polishelikoptern flög över våra huvud hela tiden.
När blev idrott en samlingspunkt för hulliganer? Vad får en människa att slå ihjäl en annan? Varifrån kommer det onda? För mig är det ofattbart.

Tillbaka i lilla lugna klippan och precis avnjutit rådjursstek med tillbehör.

Jag har en känsla att pappas ammunition var hagel. Tur att man har bra tänder som höll ;)

Men ska inte gnälla det var ju gratis ;)

Igår så satt jag i bilen och backa ut från parkeringen på ica. Tänkte att det är så grymt bra att ha tre speglar när man backar. Och andra tanken var att jag undra när man kom på att montera på sidobackspeglar på bilen.
Jaha 5 sekunder efter de tankarna så trilla glaset ut ur ena sidobackspeglen. Men vaaaaa!!
Är mina tankar så starka??!!??
Jaha imorgon vill jag ha en superstark kropp och några miljoner på mitt bankkonto!!! Tänk tänk tänker så det knakar!!

ANNONS
Av anki martinsson - 29 mars 2014 20:30

Jag har inte råd att köpa värsta bästa kolfiber cyklen och cykla lätt många mil. Jag har inte råd att köpa nyaste outfiten träningskläder. Jag har inte råd att betala en PT som kan hjälpa mig att träna. Jag har inte en egen kock som lagar alla mina måltider varje dag. 

Men jag enorm vilja och en karaktär och då behövs inte det andra för att må bra.

 

Jag har en gammal biltema damcykel med tre växlar på. Vindmotståndet är maximalt.

Men jag lyckas ändå cykla 1 mil för att sätta mig på ett fik och äta en underbar räkmacka och sedan avnjuta en semla med några vänner sen cykla hem lika långt men som tur var i medvind. 

När jag börja cykla i motvind så kändes det lite tungt. Tankarna gick väldigt fort till att vända tillbaka och använda bilen istället men jag gav inte upp. För jag vet hur underbar känslan är när man närmar sitt mål och kommer fram. 

 

Igår klararde jag en ny styrke övning på balansplattan. Jag kan jag vill och jag vågar.

lIvet är här och nu det är dags att leva i nuet. 

Jag är enormt mentalt stark. Jag har gått igenom många saker i mitt liv och lärt mig av dem. Jag är ingen stöddig människa utan jag bara försöker göra ett avtryck att jag finns och vill finnas. Finns ingen anledning att bli bitter och sur över olika saker.

 

Här kommer några bra valda citat som jag tycker om. Läs och tänk efter!!

 

- Om man tror på tanken, var är det då som är omöjligt och som inte går att göra möjligt?

- Fokus i nuet ger resultat i framtiden.

- Lär dig av dina misstag.

- Kommer du att ge upp när du är redo att sluta, eller kommer du att fortsätta kämpa när du är redo att ge upp?

- Om du lär dig av nederlag har du egentligen inte förlorat.

- Fokusera på dina starka sidor, dina bästa upplevelser och hur du har lyckats besegra en svårighet.

- Var uthållig och genomför de beslut du fattat.

- Lär av erfarenheterna och gå vidare.

- Gör det bästa av dina förmågor, gläds över dina framsteg utan att jämföra dig med andra.

- Tyck om dig själv, acceptera dina svagare sidor men plocka fram de bästa.

- Ibland är ord det bästa vi kan ge till andra människor.

- Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan ditt samtycke.

- Vision utan handling är en dröm, handling utan vision är en mardröm.

- Om du inte vet vart du ska, hur kan du då förvänta dig att ska komma dit?

- Spendera 80% av din tid till att fokusera på morgondagens möjligheter istället för gårdagens problem. Försöker vi köra in i framtiden med blicken fäst i backspegeln kommer vi att krocka.

- En tusenmilamarsch börjar med ett steg.

- Det krävs bara en person för att förändra ditt liv, gissa vem?

- Den mest inflytelserika person du kommer att prata med idag är du, så var noga med vad du säger till dig själv.

- Att erkänna ett misstag är att förstå att man blivit klokare.

- Ingenting är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

- Hissen till framgång är avstängd. Ta trapporna istället – steg för steg.

- Koncentrera dig på lösningen och inte problemet.

- Det är bättre att misslyckas med att vara original än att lyckas med att härma efter.

- Varför vara en kopia när du kan vara ett original.

- Att ha det taskigt med sig själv i Paris, är detsamma som att ha det taskigt med sig själv i Stockholm… du kan aldrig resa bort från dig själv.

- Ett uppmuntrande ord under ett misslyckande är värt mer än timmar av beröm efter framgång.

- Man kan aldrig rulla en rulle längre än vad den rullar.

- Motgången är ofta en förklädd vän. Möt den med tacksamhet, för den ger dig styrka och klokskap.

- Att stanna upp ett ögonblick emellanåt kan vara den enda möjligheten att orka gå vidare.

- För dem som tror behövs inga bevis. Men för dem som inte tror är inga bevis möjliga.

- Jag är min egen smärta och jag är min egen lycka.

- Använd spegeln och inte kikaren när du letar efter fel.

- Många tänker på att förändra världen men alldelles för få tänker på att förändra sig själv.

- Naturen har gett människan en tunga, men två öron, för att vi ska höra dubbelt så mycket som vi säger.

- Optimisten har lika ofta fel som pessimisten, men optimisten har mycket roligare.

- För att vinna måste man våga förlora!

- Allt jag upplever nu är ett resultat av alla mina tidigare val.

- Förmågan att i dag tänka annorlunda än i går skiljer den vise från den envise.

 Avslutar med ett citat från allas våran Nalle Puh, som förövrigt har sagt många härliga citat:

- Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.




Det är inget fel att fokusera på sig själv även fast man är förälder.


Jag blir aldrig avundsjuk av någon annnans lycka/bedrifter. Jag glädjs med personen och gör allt för att lära mig av deras framgångar.  Det är otroligt starkt!! Bitterhet/avundsjuka m.m släng dig i väggen. Framgång kommer ifrån hårt slit, vilja och ödmjukhet. Och ett stort stort HJÄRTA!! 


 

Räkna till 6 nästa gång du kramar någon så känns det betydligt bättre och du blir mindre stressad!!


 

 

 

Av anki martinsson - 27 mars 2014 20:32

Idag kom en tant ut och hämta sin post och sa att hon tyckte synd om mig som behövde cykla i regnet.
Öhhhh fattar inte den kommentaren, varför skulle det vara synd om mig. Jag har ju själv valt att jobba med det jag jobbar med. Ja visst ena handen var lite frusen men visste att det inte skulle vara så långvarit tills värmen skulle stiga i några trappuppgångar. Det är mer synd om tanten som sitter still framför en dator hela dagen. Jag rör ju mig ändå ;)
Ladda med makrill och rågbröd som mellanmål. Efter turen blev det en kopp kaffe och en liten kaka. Försökte få med mig några arbetskollegor till gymmet men de var tyvärr uppbokade ;)
Frågade om min chef ville följa med och träna utfall. Han visste bara vad anfall var. Han älskar ju fotboll, han hejar på något rött lag i england.

Nä så jag begav mig till gymmet och körde ben. Supernöjd över passet!!

Inte den bästa bilden, men det är djupa breda benböj. 4 * 15 körde jag. Fick riktigt bra kontakt med arslet ;)

Benböj på bosuboll!!
Helt otroligt visste inte att jag kunde. Hade bestämt mig innan idag att jag skulle klara det och jag gjorde det.
Balans, stabilitet och styrka.
Kroppen börjar sammarbeta riktigt bra nu. Spännande att se om ett halvår vad jag har förändrat då:)

Av anki martinsson - 26 mars 2014 21:04

Idag började jag jobba kl 11 så det blev barnvagnen till skolan. Efter lämnat av stora killen gick jag och lill killen på en liten powerwalk.
Mobilen ringer ute på min runda och det är dagis som ringer. Förskolelärarna är så underbara. Ringer och säger att de ska till parken och leka. Frågar om Casper vill komma tidigare och hänga med. Såklart att han vill det. Så det blev 2timmar själv kvar innan jobb.
Kokar ägg och lägger makrill på rågkakor och avnjuter det framför tv:n . Efter 10 med Malou. Som idag handla om träning och förändra en sjuk/skadad kropp. Till en väl fungerad kropp.

Yoga girl har ju enormt många följare på instagram. Men hon är ju amazing.
Hon har problem med rygg. Om jag hörde rätt så hade hon skolios. Men efter 7år med yoga så har hon nu en kropp som klarar det mesta.
Det finns så många som äter mediciner och andra saker för att de har ont i kroppen. I vissa fall behövs det men ofta behöver den människan röra på sig. Träna upp kroppen inifrån och ut.

Jätte imponerad av yoga girl!
Kan hon kan jag men jag behöver inte stressa har ju 7 år på mig ;)
Idag tar jag det lugnt. Varmt bad och en bra bok. Underbar god mat och

Ljus!!!!
Älskar ljus och lugnet!
Och glöm inte att andas. Andas in, räkna till fem. Andas ut räkna till fem.
Hitta lugnet hitta nuet!

Av anki martinsson - 25 mars 2014 21:14

Det finns vissa lugna dagar på jobb då man kan kompa. Så kl15 var jag och barnen på väg till busfabriken.
Vi hade nästan hela stället för oss själv och vi hann fika två gånger.
Finns även pilatesbollar på busfabriken. Mina barn sa " du kan stanna och träna här så går vi bort dit och hoppar" stackars barn är deras mamma träningsgalen ;)
Gjorde som jag blev tillsagd och körde lite magövningar och testa göra armhävningar med benen på bollen. Och det funka väldigt bra så det var bara att fortsätta när jag kom hem.

Superbra bild eller??!!?? Men jag gör djupa armgävningar.

Dagens program!
Jumping jacks var uppvärmningen.
Burpees har jag riktigt svårt med. Stel som farao i höftpartiet. Måste läggs in mer yoga.

Har väldigt skön träningsvärk så idag tränade jag bara mina gripmuskler.
3-5 sekunder ggr 10 omgångar hängde jag.

Lite planka hann jag med osså.

Jag försöker alltid göra olika övningar med samma grundövning, som armhävningar idag. Först med benen på boll sen vidare att använda barnens fotpall och när det blir för jobbigt jobbar jag på knä. Aldrig stressa svanken!!

Imorgon är det nog lite vila för armarna men en liten powerwalk skall nog hinnas med;)

Av anki martinsson - 24 mars 2014 21:12

Idag lagade jag lasange från grunden. Inget halvfabrikat inte. Så j-vla gott det var med färska lasange plattor.
Salladen var två tomater, gurka och sparrispaprika, blandade i olivolja och balsamvinäger. Blir ju hungrig igen bara jag tänker på det. Saknade bara ett glas rött till det. Men jag hade planerat in ett benpass efter godnattsagan var läst och kidsen somnat.
Och idag värmde jag upp med hopprep. Jisses vad snabbt man får upp puls med hjälp av det.
Jobbade väldigt långsamt med utfall med en fot på stol. Bara för att hitta rätt muskler. Stressar rätt så ofta igenom övningar och glömmer känna efter. Vaderna fick sig en omgång med. Men sen var jag ju tvungen att testa jägarstolen. En gammal goding som jag inte kört på evigheter.
Hade inga förväntningar alls. Hoppades klara 30sekunder men klara lite över en minut. Wow mina ben blir starkare nu ska jag bara övertala hjärnan nästa gång att jag kan längre.

Mitt pass tog ca 40min och jag fokusera på kroppsvikten.
Har skön träningsvärk i överkroppen från igår, hoppas det är lite lugnare imorgon annars blir det vila.

Ibland undrar man verkligen om det behövs men den bild säger allt. Asgarvar!!!

Av anki martinsson - 23 mars 2014 15:48

Solen var framme en kort stund och då drog vi till parken. Och såklart packar man ner fika. 

Pannkakor, mackor och givetsvis makrill i tomatsås på burk som mina barn bråkar om. 

Och kaffe till mig. 

Vi börjar alltid med kurragömma fram tills magen börjar kurra.     

Var lite lurade av vädret var inte alls så vidare varmt. inom en timme hade vi hunnit leka och fika och myst. 

Barnen hamna framför tv:n och slappa framför pokemon. Jag förflyttade min dörrtrapets och yogamatta till köket och körde överkropp.

Jag vill verkligen bli stark i överkroppen jo hela kroppen såklart men jag har mina drömmar och mål. Har ju ingen PT som övervakar vad jag gör utan då använder jag filmkameran och kollar efteråt hur det ser ut och vad jag kan förändra.

Jag vill kunna göra pull-ups. Alltså lyfta hela min kropp i en dörrtrapets. Det är så många muskler som jobbar under den övningen samt även armhävningar. Två övningar som får med många muskler. Eftersom jag inte klarar det än gäller det att jobba mot gravitiationen.

Snabbt upp och hålla emot på vägen ner. Hängde även med kroppen med raka armar och böjda ben just för att stärka upp gripmusklerna. Det våra kroppar är byggda för. Ja min kropp har glömt av det för längesedan men ska jaga igång dem musklerna igen.

 

Behövdes inte många repitioner förrän kroppens styrka tog slut. Planerar att gör om det om två dagar igen . Inte roligt när man inser att man inte pallar så länge men ska inte deppa ihop ska bara fortsätta och fortsätta för det är min livsstil inte en period utan för alltid.

 

 

Jag är ju lätt uttråkad av vikten hit och dit. För mig handlar det om en livsstil och ha en fungerande kropp som mår bra.

Men väldigt många vill bli av med några kilo för de mår dåligt av det och det förstår jag helt och hållet.

Så hur ska man göra för att gå ner i vikt.

 För det första: Vi är alla olika vi har olika liv och förutsättningar. Vi kan aldrig få någon annans kropp så ingen idè att jämföra oss med andra.

Utgå bara från dig själv. 

 

För det andra: Så handlar det om kosten. När du äter, vad du äter och hur mycket du äter.

Vissa tröstäter för de kanske är deprimerade eller något annat problem. Vissa är så stressade så det glömmer av att äta och är vrålhungriga på kvällen och stoppar i sig jätte mycket. Kroppen blir då stressad och vet inte när den får mat nästa gång så då håller den hårt i födan som kommer in. Brist på sömn kan osså påverka kroppen fel. Finns massa anledningar.

 

Men vad gör man för att förändra?

 

Man kan inte köra hela racet med en gång. Ändra kost ,börja träna som en galning och så ger man upp efter 2 veckor. 

Många kör all in men livet är inget poker spel.

 

Livet handlar om att hitta en livsstil som passar dig. En förändring tar ca 12 veckor för att bli en vana. 

Så det första man ska ändra på är hur ofta man äter.

Frukost

mellanmål

lunch

mellanmål 

middag

 

Många säger att de inte klarar att käka frukost för de inte är hungriga. Men det beror på att kvällsmaten ofta är jätte stor för man är vrålhungrig.

En ond cirkel. Mellanmålen är väldigt viktiga osså för att hålla en normal nivå på blodsockret. Kan vara ett äpple och makrill eller en grov macka med ett ägg.

Men det är betydligt lättare att köpa godiset som står så fint brevid kassorna medans du står i kön och väntar om du inte tagit ett mellanmål. 

 

För mig funkar det toppen bra att äta 5-6 mål om dagen med 3 till 4 timmar imellan. Min ämnesomsättning funkar betydligt bättre då och jag mår betydligt bättre. Barnens gnäll och bråk med varandra går lättare att härda ut   

 

Jag kör inga dieter för det finns inget kvickfix som håller hela livet och jag vill ha en välmående vältränad kropp inte barbiekropp.

 

Nu blir det strax riktig husmanskost. Rådjursstek med potatis, brun sås och lingon. Säkerligen kokta morötter i smör :) Det är söndagsmiddag för mig Mums!

 

 

 

 

Presentation


Jag är ensamstående tvåbarnsmorsa som vågar satsa på mig själv. Jag har stor karaktär och jag bryr mig inte om jantelagen. Jag kör mitt race och hoppas andra blir inspirerade.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ funktionellkropp med Blogkeen
Följ funktionellkropp med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se